KONSTRUK KEMAHIRAN PROSES SAINS (KPS)
SEMUA MURID PERLU MENGUASAI(MENGHAFAL)
CARA MENJAWAB DIBAWAH UNTUK SKOR DALAM SAINS.
SEMUA MURID PERLU MENGUASAI(MENGHAFAL)
CARA MENJAWAB DIBAWAH UNTUK SKOR DALAM SAINS.
1. TUJUAN- Untuk menyiasat hubungan di antara PM dan PB.
2. PEMERHATIAN - Apa yang dapat kita lihat daripada gambarajah atau keputusan eksperimen
3. PEMBOLEHUBAH
a. Pembolehubah dimanipulasi - kata kunci: cari perkataan berbeza dalam ayat soalan, biasanya manusia yang menentukannya.
b. Pembolehubah bergerakbalas - kata kunci : cari perkataan dicatatkan atau direkodkan.
c. Pembolehubah dimalarkan : kata kunci : cari perkataan sama dalam soalan atau cari bahan atau radas yang digunakan adalah sama banyak, sama saiz atau sama jenis.
4. INFERENS- Memberikan sebab dan alasan disertai dengan perkataan "kerana".Jawapan biasanya tiada dalam soalan sebaliknya murid perlu fikir sendiri.
5. HIPOTESIS - Jika semakin bertambah/ berkurang PM maka semakin bertambah/ berkurang PB. Ayat ini biasanya digunakan untuk soalan yang ada "value".
6. HUBUNGAN - Boleh guna ayat hipotesis jika ayat tersebut betul.
7. KESIMPULAN - Boleh guna ayat hipotesis atau pun buat kesimpulan umum contohnya pengaratan berlaku dengan adanya air dan udara.
8. CORAK - Guna perkataan "bertambah. berkurang atau mendatar".
9. MAKLUMAT - Beri PM atau PB.
3. PEMBOLEHUBAH
a. Pembolehubah dimanipulasi - kata kunci: cari perkataan berbeza dalam ayat soalan, biasanya manusia yang menentukannya.
b. Pembolehubah bergerakbalas - kata kunci : cari perkataan dicatatkan atau direkodkan.
c. Pembolehubah dimalarkan : kata kunci : cari perkataan sama dalam soalan atau cari bahan atau radas yang digunakan adalah sama banyak, sama saiz atau sama jenis.
4. INFERENS- Memberikan sebab dan alasan disertai dengan perkataan "kerana".Jawapan biasanya tiada dalam soalan sebaliknya murid perlu fikir sendiri.
5. HIPOTESIS - Jika semakin bertambah/ berkurang PM maka semakin bertambah/ berkurang PB. Ayat ini biasanya digunakan untuk soalan yang ada "value".
6. HUBUNGAN - Boleh guna ayat hipotesis jika ayat tersebut betul.
7. KESIMPULAN - Boleh guna ayat hipotesis atau pun buat kesimpulan umum contohnya pengaratan berlaku dengan adanya air dan udara.
8. CORAK - Guna perkataan "bertambah. berkurang atau mendatar".
9. MAKLUMAT - Beri PM atau PB.
Jemput jugak cikgu ke blog Sains saya..
ReplyDeleteBlog Cikgu Hailmi
http://cikguhailmi.blogspot.com/2013/02/sains-8-tips-untuk-menjaga-otak-supaya.html
ok
ReplyDeleteterima kasih............
ReplyDeleteCikgu
DeleteTeknik menjawab Sains UPSR Bahagian B. Sangat baik.
ReplyDeleteThanks ' saya Sgt menyukainyaa
ReplyDeleteterima kasih ...semoga dgn ilmu ini sya dapat membimbing anak
ReplyDeletesaya di rumah...Doakan semoga saya dapat memahamkannya ye...
Terima kasih ..sbgai nota sampingan ����
ReplyDeletegood
ReplyDeleteGOOD
ReplyDeleteThank you ..
ReplyDeleteTerima kasih
ReplyDeleteTq fr sharing.
ReplyDeletetqvm
ReplyDeleteTerima kasih ye :)
ReplyDeleteTerima kasih ye :)
ReplyDeleteterima kasih untuk memberi tips soalan
ReplyDeleteterima kasih
ReplyDeleteThank fr sharing
ReplyDeleteTrima kasih
ReplyDelete