Tuesday 22 November 2011

BERKONGSI FAKTA...

Bahan-bahan kimia yang berbahaya dalam kosmetik

Kawan-kawan semua ingin saya berkongsi fakta tentang bahan-bahan kimia dalam kosmetik...
 

Mercuri.
Biasanya digunakan dalam produk pemutih. Antara kesannya ialah berlakunya iritasi dan alergi pada kulit, kerosakan pada otak, ginjal, gangguan perkembangan janin, kerosakan paru-paru, muntah-muntah, dan KANSER.

Hydroquinone.
Bahan ni juga biasa didapati dalam produk pemutih  kulit. Penggunaannya dalam jangka masa panjang boleh mengakibatkan kulit merah dan berasa terbakar, masalah ginjal, KANSER DARAH dan KANSER SEL HATI.

Sodium Laureth Sulfate.
Produk banyak ada dalam produk2 syampu, sabun, dan pencuci.. bahan ni la yang membuatkan banyak buih dan  banyak2 buih ni pun x bagus sebenarnya sebab boleh mengeringkan lagi kulit. Bahan ni boleh menyebabkan alergi, asma, sakit kepala, sendi, pening2, KATARAK MATA dll.. bahaya kalau kena. tapi selalu memang ada  dlm produk sabun..

Propylene Glycol.
Bahan ni pun banyak didapati dalam kosmetik dan pencuci muka.  Sebabnya bahan ni boleh menyebabkan kesan kemerahan pada kulit, kerosakan ginjal dan hati.

Isopropyl alcohol.
Alcohol ni biasanya digunakan sebagai pelarut dalam produk. Bahan ni boleh merosakkan lapisan kulit dan dalam jangka masa panjang boleh menyebabkan PENUAAN.

No comments:

Post a Comment